Världskänd delfintränare kämpar mot miljardindustrin

Jag hatar att se sånt här! jag känner mig så handikappad när jag ser det för jag önskar att jag hade kunnat göra något för att hjälpa dom. Det bästa vi alla kan göra nu är att sprida detta.
Jag fick syn på den på www.idg.blogg.se.
Jag varnar dock känsliga tittare!




Rick O'barry blev känd delfintränare när han medverkade i filmen flipper på 1960- talet. Han tjänade en massa pengar och tänkte aldrig på hur delfinerna uppfattade livet i fångenskap.
Det som fick honom att ändra sig var när hans favoritdelfin Kathy tappade livsgnistan och tog självmord i hans famn.

" Delfiner har inte samma andningsreflex som vi har utan dom bestämmer när dom själva ska andas och på det sättet kan dom också bestämma när dom ska avsluta sitt liv.
Hon simmande in i min famn, kollade mig djupt i ögonen, tog ett andetag men tog inte ett till.  Jag släppte henne och hon sjönk ner till botten och landade på mage"

Miljardindustrin

En fiskare får över en miljon för ett enda expemplar och på det viset har delfinerna blivit en miljardindustri.
Det är i fiskelägret Taiji i Japan som delfintränare från hela världen köper sina delfiner.
Rick O'barry har upptäck att dom delfinerna som inte säljs går en hemsk död till mötes. Dom fångar in alla delfiner och stänger in dom i den förbjudna viken. Det är i den viken världens största delfinslakt pågår. 
Det dödas ca 40 000 delfiner där på en och samma gång.
Det finns två anledningar till att delfinerna inte släpps ut i det vilda igen. Dels ser fiskarna dom som skadedjur eftersom dom tar fisken också tjänar man på deras kött, köttet säljs dock som valkött. Det ska vara nyttigt.

Räddningen

Vi har förstört haven så mycket att köttet innehåller farligt höga halter av kvicksilver och det kan ironiskt nog bli delfinernas räddning. Det finns ingen som vill köpa gifltigt kött.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0